De laatste loodjes

25 juni 2019 - Sliema, Malta

De afgelopen weken veel stage gelopen. Veel nieuwe dingen gezien. Zo heb ik bijvoorbeeld een elleboog uit de kom gezien. Ik heb een infuus mogen plaatsen onder begeleiding, dit ging verrassend goed. Ik ben ook een paar keer meegeweest op de 112 dienst (112 is hier ook het noodnummer best wel handig). Dit was echt leerzaam. Ik heb met echte patiënten kunnen werken die niet alleen kleinen wondjes hadden, soms creatief na moeten denken hoe je sommige mensen van de 3de verdieping naar beneden krijgt als ze niet kunnen lopen. Het ambulance personeel heeft hier een zwaar beroep. Er werken ook geen vrouwen bij de ambulances van het ziekenhuis omdat ze het meestal fysiek niet aankunnen. Ik heb enorm veel respect voor de ambulancebroeders!! Als je in Malta iemand op moet halen met de ambulance krijg je soms alleen maar de straatnaam en de naam van het huis mee. Dit betekend dus dat je de hele straat rustig moet rijden tot je het huis gevonden hebt. Mensen staan hier ook niet buiten om de ambulance op te vangen! En het verkeer is hier een grote choas, dus je kunt nagaan wat een drama het af en toe is om bij de mensen te komen.

Verder heb ik een psychiatrische patiënt naar het psychisch ziekenhuis moeten brengen. Nou hier heb ik verschrikkelijke dingen gezien. Het leek net op een verlaten spookhuis met allemaal kleine "cellen" waarvan de deur altijd opslot gaat. Het leek net een gevangenis, een collega vertelde dat de gevangenis hier nog erger was dan dit. Je kunt het je echt niet voorstellen!

Verder ben ik hier regelmatig gestoken door kwallen. Dit is best wel pijnlijk en het kan ontzettend lang duren voordat de plekken weg zijn als ze al weggaan. Verder heb ik mijn stageopdracht laten aftekenen met een goed! Dit was weer erg goed voor mijn zelfvertrouwen. Ik heb veel leuke dingen gedaan met mijn huisgenootjes en collega`s  In overleg met mijn stagebegeleidster is deze week alweer mijn laatste stage week! Dan heb ik zondag, maandag en dinsdag voor mezelf en woensdag komt dan eindelijk mijn zusje me opzoeken, hier kijk ik erg naar uit!! We vliegen vervolgens samen terug naar huis.

Nog een paar weekjes lekker genieten en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan.

1. Maud Coolen:
    😁💪 goed bezig!!
  2. Vera van Ratingen:
    25 juni 2019
    ha Lisanne, jazeker het einde is in zicht, voor het weer hoef je niet daar te blijven!!!
    Nog ff vakantie vieren met Femke, en dan weer lekker naar huis. Geniet er nog van en tot gauw!

Gr. Vera
  3. Leanne:
    Hoi Lisanne,

De tijd is omgevlogen. Het einde van jouw buitenlandse stage zit erbij op. Dan nog een weekje genieten met ons Femke. En dan naar huis. Geniet er nog even van meid.

Groetjes.
  4. Anoek:
    25 juni 2019
    Aftellen tot je naar huis komt! Enorm trots dat je het toch maar ‘even’ gedaan hebt. geniet van je laatste dagen!